RZECZNIK KONSUMENTÓW DLA MIASTA CHEŁM ORAZ POWIATU CHEŁMSKIEGO
Krzysztof Nadolski
Biuro Rzecznika Konsumentów dla m. Chełm i Powiatu Chełmskiego
Pl. Niepodległości 1, 22-100 Chełm, pok. 21 (parter)
tel. 82 562-75-05, 82 564 38 89
e-mail: rzecznik.konsumentow@powiatchelmski.pl
Poniedziałek 7:30-12:00
Wtorek 7:30-15:30
Środa 7:30-12:00
Czwartek 7:30-15:30
Piątek 7:30-15:30
Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania w zakresie ochrony praw konsumentów.
W znakowaniu spraw Powiatowy Rzecznik Konsumentów używa symbolu „PRK”.
Do podstawowych zadań Powiatowego Rzecznika Konsumentów należy:
- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
- współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami UOKiK, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
- wykonywanie innych zadań określonych w ustawach lub przepisach odrębnych.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów informuje, że udziela odpowiedzi na korespondencję otrzymaną pocztą elektroniczną (e-mailem) która spełnia wymogi określone w art. 63 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1966 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 ze zm.), którego brzmienie jest następujące: “Podanie powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych”.
Oznacza to, że treść kierowanej do Powiatowego Rzecznika Konsumentów korespondencji powinna zawierać co najmniej wskazanie:
- osoby (imienia i nazwiska) od której pochodzi;
- adresu (ulicy, nr domu, miejscowości i kodu pocztowego ) tej osoby;
- opisu sprawy i zapytania.
Bezpłatna Infolinia Konsumencka:
tel. 0 800 800 008
czynna od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 17.00
Strona internetowa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Strona internetowa Zanim podpiszesz
Strona internetowa Fundacji Konsumentów
Strona internetowa Europejskiego Centrum Konsumenckiego
Strona internetowa Federacji Konsumentów
Strona internetowa Biura Informacji Kredytowej
Strona internetowa Serwisu Consumer Classroom
Strona internetowa Stowarzyszenia Krzewienia Edukacji Finansowej
Podstawowe informacje dla konsumenta
1. Kto jest konsumentem? – za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową – art. 221 kc.
2. Rzecznicy konsumentów
Zgodnie z obowiązującym prawem, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmuje działania w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Natomiast w sprawach indywidualnych bezpłatną pomoc prawną konsumenci mogą uzyskać m.in. u miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów w zależności od miejsca zamieszkania konsumenta.
Do kompetencji w/w rzeczników należy:
Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów.
Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów.
Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów.
Współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi.
Wytaczanie powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
Wykonywanie innych zadań określonych w ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów ( Dz.U. Nr 50, poz. 331 z późn. zm.) lub w przepisach odrębnych.
Rzecznik konsumentów w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
3. Sprzedaż konsumencka
25 grudnia 2014 r. wchodzi w życie ustawa o prawach konsumenta, zmieniają się zasady sprzedaży przez Internet , na pokazach, prezentacjach a także w sklepach tradycyjnych. Do umów zawartych przed dniem wejścia w/w ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Druk zgłoszenia reklamacyjnego- do pobrania : wersja odt, wersja doc, wersja pdf – stosuje się do umów zawartych do dn. 24 grudnia 2014 r.
Do umów zawartych od dn. 25 grudnia 2014 r. stosuje się wzór zgłoszenia reklamacyjnego- do pobrania: wersja odt, wersja doc, wersja pdf
Reklamację można złożyć w dowolnej formie. Dla celów dowodowych najbezpieczniej jest to zrobić pisemnie. Pismo reklamacyjne można przekazać sprzedawcy bezpośrednio / za potwierdzeniem na osobnej kopii / lub wysłać listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
Ustawę z dn. 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego / Dz. U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm. / stosuje się tylko do umów zawartych do 24 grudnia 2014 r.
Do umów zawartych po dn. 25 grudnia 2014 r. stosuje się :
– ustawę z dn. 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta / Dz. U. z 2014 r. , poz. 827 /
– ustawę z dn. 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny / art. 535 – 602 /
4. Usługi konsumenckie
Konsumenci codziennie korzystają z wielu rodzajów usług: gastronomicznych, fryzjerskich, finansowych, transportowych, budowlanych, turystycznych itd.
Stronami umów o usługi są: konsument i usługodawca.
Umowa to zgodne oświadczenie woli konsumenta i usługodawcy.
Katalog niedozwolonych postanowień umownych jest zawarty w art. 3853 kc.
Rejestr klauzul niedozwolonych (postanowienia umowne uznane za niedozwolone prawomocnym wyrokiem Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów) – http://www.uokik.gov.pl/rejestr_klauzul_niedozwolonych2.php
Usługi konsumenckie są świadczone w wyniku zawarcia:
– umów o dzieło;
– umów zlecenia;
– umów szczególnych o świadczenie usług np. usługi budowlane, usługi ubezpieczeniowe, usługi telekomunikacyjne, usługi turystyczne, usługi edukacyjne itd.
Każda z wyżej wymienionych umów ma odrębną specyfikę prawną.
Kto jest w stanie w każdych okolicznościach uchronić konsumenta przed podjęciem niekorzystnej dla niego decyzji, odnośnie zawarcia umowy na rynku?
Tylko konsument !!!
Konsument powinien:
- Czytać podpisywane umowy i wszelkie inne dokumenty oraz oświadczenia.
- Analizować treść tych dokumentów.
- Wyjaśnić wszelkie zaistniałe wątpliwości przed zawarciem umowy.
- W razie potrzeby poprosić o czas niezbędny do zastanowienia się, czy skonsultowanie swojej decyzji.
Czy znasz wagę swojego podpisu ?
Podpisem wyrażamy:
- na coś zgodę,
- do czegoś się zobowiązujemy,
- coś potwierdzamy.
Podpisać możesz !
Przeczytać musisz !!!