Wydział Budżetu i Finansów wykonuje zadania w zakresie prowadzenia rachunkowości i gospodarki finansowej.
Do podstawowych zadań Wydziału Budżetu i Finansów należy:
- przygotowywanie projektu uchwały budżetowej Powiatu oraz jej zmian;
- przygotowywanie projektu uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej oraz jej zmian;
- przekazywanie podległym jednostkom budżetowym informacji niezbędnych do opracowania projektów ich planów finansowych;
- przekazywanie podległym jednostkom budżetowym informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek;
- opracowywanie projektu planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych Powiatowi;
- opracowywanie projektu planu finansowego Starostwa oraz jego zmian;
- nadzorowanie prawidłowości opracowywania i zatwierdzania planów finansowych podległych jednostek budżetowych celem zapewnienia zgodności tych planów z uchwałą budżetową;
- nadzorowanie prawidłowości dokonywanych zmian przez kierowników jednostek organizacyjnych pod kątem ich zgodności z udzielonymi przez Zarząd upoważnieniami;
- przygotowywanie zawiadomień do podległych jednostek budżetowych o zmianach planów dochodów i wydatków wprowadzonych w toku wykonywania budżetu;
- nadzorowanie prawidłowości realizacji budżetu Powiatu oraz bieżąca analiza jego wykonywania;
- opracowywanie informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu za pierwsze półrocze, informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej, w tym o przebiegu realizacji przedsięwzięć wieloletnich;
- opracowywanie sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Powiatu;
- opracowywanie informacji o stanie mienia Powiatu;
- przekazywanie środków budżetowych podległym jednostkom budżetowym na pokrycie wydatków budżetowych oraz nadzorowanie prawidłowości gospodarowania tymi środkami;
- dokonywanie kontroli sprawozdań budżetowych, sprawozdań w zakresie operacji finansowych i sprawozdań finansowych złożonych przez kierowników podległych jednostek budżetowych;
- sporządzanie łącznych i zbiorczych sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych;
- sporządzanie bilansu z wykonania budżetu, łącznych sprawozdań finansowych oraz bilansu skonsolidowanego;
- pobieranie i odprowadzanie dochodów budżetowych związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych Powiatowi;
- prowadzenie rachunkowości powiatu jako jednostki budżetowej i organu;
- sporządzanie jednostkowych sprawozdań budżetowych, sprawozdań w zakresie operacji finansowych oraz sprawozdań finansowych Powiatu;
- nadzór nad terminowym uiszczaniem należności z tytułu dochodów oraz podejmowanie w stosunku do zobowiązanych czynności zmierzających do ich wyegzekwowania;
- prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;
- prowadzenie jednostkowych oraz zbiorczych rejestrów sprzedaży i zakupu do celów rozliczenia podatku od towarów i usług oraz dokonywanie rozliczeń w tym zakresie;
- naliczanie wynagrodzeń, zasiłków i innych należności oraz prowadzenie odpowiednich ewidencji i dokonywanie rozliczeń w tym zakresie;
- naliczanie odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych;
- regulowanie zobowiązań wynikających z faktur, umów i innych tytułów;
- obsługa kasowa Starostwa i Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Chełmie;
- prowadzenie prac związanych z wyborem banku do wykonywania obsługi bankowej, udzielenia kredytu oraz lokowania wolnych środków budżetowych;
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących przyjętych zasad rachunkowości, zasad sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów księgowych oraz zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji.
Do zadań Wydziału Budżetu i Finansów należy prowadzenie scentralizowanej obsługi jednostek obsługiwanych:
w zakresie rachunkowości i sprawozdawczości:
- prowadzenie rachunkowości jednostek obsługiwanych:
– ustalenie przyjętych zasad rachunkowości,
– prowadzenie na podstawie dowodów księgowych ksiąg rachunkowych,
– okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
– wycenę aktywów i pasywów jednostki oraz ustalanie wyniku finansowego,
– gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą o rachunkowości, - sporządzanie sprawozdań budżetowych,
- sporządzanie sprawozdań w zakresie operacji finansowych,
w zakresie finansowym:
- opracowywanie projektów planów finansowych oraz ich zmian,
- bieżąca analiza planów finansowych,
- prowadzenie ewidencji i rozliczeń podatku od towarów i usług,
- naliczanie odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych,
- naliczanie wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
- regulowanie zobowiązań przez sporządzanie przelewów na podstawie dokumentów zatwierdzonych do wypłaty przez kierownika jednostki obsługiwanej,
- dokonywanie kontroli formalnej i rachunkowej dokumentów księgowych,
- dokonywanie kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym i kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
w zakresie płac:
- sporządzanie list wynagrodzeń i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy oraz naliczanie i odprowadzanie związanych z tym zaliczek na podatek dochodowy, składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy i Fundusz Emerytur Pomostowych,
- sporządzanie i przekazywanie dokumentów rozliczeniowych oraz innych informacji do zakładu ubezpieczeń społecznych,
- wystawianie i przekazywanie imiennych informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowym oraz deklaracji o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy,
- wydawanie zaświadczeń do celów emerytalnych,
- wydawanie zaświadczeń o wynagrodzeniu,
- sporządzanie sprawozdań statystycznych o zatrudnieniu i wynagrodzeniu.
W znakowaniu spraw Wydział Budżetu i Finansów używa symbolu „FN”.